[ Скачать с сервера (13.7 Kb) ] | 23.03.2015, 11:32 |
Сила тертя Не слід вважати, що тертя завжди перешкоджає рухові — не-зрідка воно йому сприяє. При прокручуванні коліс автомобіля сила тертя шин об поверхню землі, перешкоджаючи їхньому ковзанню, діє з боку дороги й спрямована вперед, забезпечуючи поступальний рух автомобіля. Чим сильніше тертя, тим більша відповідна сила, тому його намагаються не зменшувати, а збільшувати: покриття дороги роблять шорсткуватим, наносять на поверхню глини рельєфні рисунки (протектори). Пригадайте, як важко йти по слизькій дорозі або як буксує автомобіль, який ковзає на льоду або в розм'яклій від води землі: колеса ковзають на місці, хоча двигун справно їх обертає. Щоб зменшити швидкість або зовсім зупинити автомобіль, до дисків коліс притискають шорсткуваті гальмові колодки. При цьому гальмування часто супроводжується досить небезпечним явищем — заносом (наприклад, коли недосвідчений водій до краю тисне на гальма, й колеса починають не обертатися, а ковзати по дорожньому покриттю). При заносі навіть незначний випадковий вплив може змусити тіло рухатися впоперек основної лінії руху. Тертя в автомобілі працює не тільки при гальмуванні й розгоні. Повертаючи передні колеса, водій теж підключає сили тертя, що змінюють напрямок руху автомобіля. Тертя забезпечує зчеплення коліс із полотном дороги й перетворює обертальний рух коліс на поступальний рух автомобіля. Тертя кочення Якщо дві однакові сталеві кульки котяться з похилої площини, але одна з них рухається по твердій поверхні, а інша — по м'якій і пружній (наприклад, по гумі), то перша скотиться набагато швидше. Виходить, м'яка поверхня чинить більший опір, аніж тверда, тому що при коченні по твердій поверхні менше роботи витрачається на деформування дотичних поверхонь. Площина, по якій рухається кругле тіло, прогинається під навантаженням, тому тіло при своєму русі постійно вибирається нагору із ямки, що утворюється під ним. Тепер зрозуміло, чому по м'яких (ґрунтових, піщаних) дорогах колісний транспорт не може швидко рухатися. Для пересування по бездоріжжю були винайдені гусеничні машини, танки й трактори. Вони самі 140
«несуть із собою» тверде покриття, розстеляючи його у вигляді гусениць під колеса. Тертя кочення використовують у кулькових підшипниках. Кожний із них складається з двох співвісних кілець, простір між якими заповнений однаковими кульками або циліндриками (роликами). Внутрішнє кільце туго насаджується на вісь транспортного засобу, а зовнішнє закріплюється в тілі й обертається разом із ним. Кожна кулька котиться одночасно по опуклій поверхні внутрішнього кільця й по ввігнутій поверхні зовнішнього великого кільця. Деформацію кілець і кульок у точках дотику знижують, виготовляючи їх із твердих матеріалів. При значних навантаженнях на підшипник (наприклад, у великовантажних автомобілях) тиск на кульки й кільця досягає величезних значень, тому що ділянка їхнього контакту має дуже маленьку площу. У цих випадках замість кульок застосовують циліндричні ролики, що стикаються з кільцями не в одній точці, а вздовж відрізка прямої. Площа зіткнення в результаті цього збільшується, а тиск зменшується. | |
| |
Просмотров: 602 | Загрузок: 4 | |
Сила тертя