Середовище проживання - природознавство 6 клас - Конспекти уроків - Каталог файлов - Школа
Четверг, 30.03.2017, 00:55
Главная Регистрация RSS
Приветствую Вас, Гость
Освіта
Реклама
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Яндекс.Метрика
...
...
Вход на сайт
Block title
Block title
Главная » Файлы » Конспекти уроків » природознавство 6 клас

Середовище проживання
Весь материал в архиве.
Уважаемый посетитель сайта!
Чтобы скачать, Вам нужно кликнуть по рекламе.

23.03.2015, 11:32

Середовище проживання

Простір, у якому проходить життя організму, називають його середовищем проживання. Різноманітність середовищ про­живання на поверхні нашої планети відповідає різноманітності самих організмів. Серед багатьох чинників навколишнього

середовища для живих організмів важливими є умови та ресурси. Умови — це важливі фізичні характеристики середовища про­живання, на які сам організм впливати не може: температура, тривалість світлового дня, солоність води, в якій живе організм. Ресурси, на відміну від умов, активно споживаються організ­мами, й на кількість ресурсів у середовищі проживання впливає життєдіяльність тих чи інших живих істот. Іноді одні організми віднімають ресурси в інших, саме тому за ресурси в живій при­роді часто точиться жорстока конкуренція.

Боротьба за ресурси

Серед рослин, тварин і навіть бактерій зустрічаються зовсім різні способи підтримання свого існування, або, як говорять біо­логи, різні життєві стратегії.

Так, прихильники першої стратегії дотримуються «права сильного» — вони домінують у рослинному покриві, захопивши територію з усіма її ресурсами й знищивши конкурентів своїм швидким ростом. Як правило, вони мають міцну кореневу сис­тему, добре розвинену надземну частину. До таких «силовиків» належать дерева, які утворюють ліси, деякі мохи, що суцільним килимом укривають болота, або очерет, густі зарості якого кіло­метрами тягнуться на мілководді багатьох озер і рік.

Інші види рослин, вважаючи, що «терпінням і працею всього здобудеш*, здатні виживати в суворих умовах і при малій кіль­кості ресурсів — там, де інші існувати не можуть. Часто подібні рослини називають тіньолюбними, або засухостійкими. Багато які з них чудово почуваються навіть тоді, коли добре забезпе­чені вологою, світлом або поживними елементами. Проте вони не здатні боротися з конкурентами за ці умови і їм простіше ви­жити там, де цих конкурентів немає,— у затінку або в пустелі.

Нарешті, є рослини, які швидко розмножуються й розсе­ляються, але, як і попередня група, не здатні до конкурентної боротьби. Зазвичай ці рослини з'являються там, де порушена природна рослинність, але доволі багато поживних речовин. Ці рослини часто поселяються на місці вирубаного або вигорілого лісу, наприклад, трав'янистий іван-чай або дерево осика. На за­недбаних полях замість культурних рослин одразу не охоче по­селяються бур'яни: грицики (інша назва мисочки, калитник), осот та інші. Усього за кілька років ці види заселяють «нічийну* територію. Однак вони тріумфують недовго — за якийсь час їх

витісняють більш сильні, але повільно зростаючі конкуренти з першої групи.

Екологам добре відоме правило: «майстром на всі руки* у жи­вій природі бути неможливо. За будь-яке виникле вдосконалення, яке відрізняє даний вид від інших, організмам завжди доводиться чимось розплачуватися.

Симбіоз

Окрім конкуренції, хижацтва й паразитизму в природі не­рідко зустрічаються різні форми взаємовигідних стосунків між організмами. Ці стосунки називають симбіотичними. Прикладом симбіозу, що виник унаслідок тривалої спільної історії, можуть служити стосунки між квітковими рослинами та комахами-запильниками. Нектар, що виробляється для приваблювання комах,— енергетично цінний продукт, рослини фактично втра­чають. Але такі втрати виправдані перевагами, які надає рос­лині перехресне запилення, здійснюване любителями цього не­ктару — осами, бджолами, метеликами та джмелями.

 

Категория: природознавство 6 клас< | Теги: Середовище проживання
Просмотров: 172 | Загрузок: 1 | Рейтинг: 0.0/0