Суббота, 20.04.2024, 15:28
Главная Регистрация RSS
Приветствую Вас, Гость
Вход на сайт
Block title

Розмаїтість речовин. Метали й неметали
[ · Скачать удаленно () ]04.12.2011, 14:09

Тема.   Розмаїтість речовин. Метали й неметали

Цілі уроку:   ввести поняття про різноманіття речовин; дати початкову класифікацію елементів на метали

й неметали, їх поширення в природі; навчити розрізняти металічні й неметалічні елементи за їх положенням у періодичній системі; показати істотну відмінність фізичних і хімічних власти­востей металів і неметалів.

 Тин уроку:   комбінований.

Форми роботи:   бесіда, евристична бесіда, розповідь, демонстра­ція, самостійна робота.

Обладнання:   зразки металів і неметалів, періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, кристаліч­ні ґратки натрій хлориду, алмаза, вуглекислого газу, колекція «Метали».

ХІД УРОКУ

I. Організація класу                                                                                

II. Перевірка домашнього завдання, актуалізація опорних знань

Чотири учні описують на дошці будову атома.

1. Скільки елементів знаходиться в періодичній системі? (Сто десять)

2. Які елементи зустрічаються переважно в космосі? (Н, Не)

3. Які елементи першими стали відомими людям? (Au, Ag, Cu, Fe, Sn, Pb, Hg)

4. Хто може пояснити, чому саме ці елементи першими навчилася ви­користовувати людина? (Тому Що вони зустрічалися у вільному стані, тобто не у вигляді сполук)

5. Речовин на Землі набагато більше, ніж елементів. Чому? (Елементи утворюють сполуки — молекули)

6. З  яких частинок може складатися речовина? (Атоми, молекули, йони)

Розповідь учителя

Розгляньмо кристалічні ґратки.

Алмаз: у вузлах ґраток атоми Карбону С.

Вуглекислий газ: у вузлах ґраток молекули карбон (ІІ) оксиду С02.
Натрій хлорид: у вузлах ґраток йони — катіони Натрію
Na+ та аніони ХлоруCl.

Отже, речовини можуть складатися як з окремих атомів, так і з мо­лекул, або заряджених частинок — йонів.

Тому

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

            Будова речовини залежить від природи хімічних елементів, що його утворюють.

Перша класифікація хімічних елементів за властивостями передба­чає їх поділ на метали й неметали.

Демонстрація 9. Розгляд зразків металів і неметалів.

Розгляньмо колекцію «Метали».

1. Які загальні властивості мають метали?

  • Металевий блиск;
  • сірі (крім міді); тверді;
  • проводять електричний струм.

2. Розгляньмо зразки неметалів: сірка, графіт, ампула з кристалами I2. Додамо наші знання проN2 і O2

  • Крихкі;
  • тверді або газоподібні;
  • різні властивості. Запишемо приклади:

            Розгляньмо діаграму поширення елементів (урок 6).

1. Яких елементів у космосі більше — металів чи неметадів? (Немета­лів — Н, Не)

2. Частка яких елементів більша в земній корі — металів чи неметалів? (Неметалів:

3. А які елементи містяться в повітрі? (Неметали Нітроген, Оксиген у складі речовин Н2, О2)

            А тепер подивімося в періодичну систему. Умовна діагональ від Бору до Астату поділяє періодичну систему на дві частини: у нижній частині та­блиці ліворуч від діагоналі знаходяться елементи-метали, а у верхній лівій частині знаходяться елементи-неметали (крім елементів побічних груп).

            Відомі також елементи, що в сполуках виявляють властивості як ме­талів, так і неметалів. Вони називаються перехідними елементами. До них належать, наприклад, Ре, Gе та інші.

            Окрема група елементів — це елементи головної підгрупи VIII гру­пи: Не, Ne, Аг, Кг, Хе, Rn. Їх називають інертними, або благородними, елементами, оскільки вони не виявляють ні властивостей металів, ні властивостей неметалів.

3. Робота в парах

            Запропонуйте по п'ять прикладів елементів металів і неметалів з пе­ріодичної системи.

Обміняйтеся знаннями і перевірте з допомогою періодичної систе­ми, чи правильно виконане завдання в сусідніх пар.

IV. Підбиття підсумків

Оцінимо роботу пар. Підіб'ємо підсумки уроку, уточнимо:

 •   На які дві групи поділяються хімічні елементи?

• Як розрізнити за положенням у періодичній системі металеві й неметалічні елементи?       

• Чи можна за властивостями— хімічними чи фізичними— розрізни­ти, метал чи неметал?

V. Домашнє завдання

            Прочитати параграф, відповісти на запитання.

Творче завдання. Скласти таблицю відмінностей фізичних власти­востей металів і неметалів. на підставі матеріалу підручника і своїх спо­стережень.

    Скачати

Категория: хімія 7 | Добавил: pasha
Просмотров: 8706 | Загрузок: 428 | Рейтинг: 5.0/1