ДОБІРКА УРОКІВ З ТЕМИ „НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ” ПІДТЕМИ „ВУГЛЕВОДНІ” - хімія 7 - Конспекти уроків - Каталог файлов - Школа
Вторник, 06.12.2016, 04:49
Главная Регистрация RSS
Приветствую Вас, Гость
Освіта
Реклама
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Яндекс.Метрика
...
...
Вход на сайт
Block title
Block title
Главная » Файлы » Конспекти уроків » хімія 7

ДОБІРКА УРОКІВ З ТЕМИ „НАЙВАЖЛИВІШІ ОРГАНІЧНІ СПОЛУКИ” ПІДТЕМИ „ВУГЛЕВОДНІ”
Весь материал в архиве.
Уважаемый посетитель сайта!
Чтобы скачать, Вам нужно кликнуть по рекламе.

10.02.2015, 08:37

ТЕМА: Етилен і ацетилен, їх характеристика.

 

МЕТА:  1. З’ясувати особливості будови молекул етилену та ацетилену, їх фізичних властивостей та способів добування.

2. Удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки.

3. Розвивати розуміння зв’язку хімії з життям, вміння моделювати молекули ненасичених вуглеводнів.

 

ОСНОВНІ  ТЕРМІНИ І  ПОНЯТТЯ: етилен, ацетилен, подвійний і потрійний хімічний зв’язок, крекінг.

ОБЛАДНАННЯ: підручник „Хімія” для 9 класу, таблиця „Будова молекули етилену та ацетилену”, кулестержневі моделі молекул (або набір для створення кулестержневих молекул вуглеводнів), прилади для добування етилену та ацетилену, реактиви (етанол, сульфатна кислота, вода, кальцій карбід, сухий спирт), картки з рівняннями реакцій.

ТИП  УРОКУ: засвоєння нових знань.

ФОРМА  ПРОВЕДЕННЯ  УРОКУ: урок-дослідження.

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: репродуктивні запитання і практично-логічні завдання, розповідь, бесіда, демонстрування, індивідуальна та групова робота учнів.

 

ХІД   УРОКУ

І. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель, демонструючи учням кілька різнопланових предметів (файл, гребінець, відрізок пластикової труби, провід в електроізоляції…), ставить запитання: „Що об’єднує усі ці предмети?”. Після отриманих учнівських варіантів відповідей  учитель наголошує на тому, що більш повну відповідь на це питання можна буде дати детально ознайомившись із етиленом, ацетиленом та їх властивостями.

ІІІ. Актуалізація опорних знань (репродуктивні запитання і практично-логічні завдання).

Питання для актуалізації знань:

  1. Які хімічні елементи входять до складу вуглеводнів?
  2. Яка валентність (кількість можливих хімічних зв’язків) Карбону в органічних речовинах?
  3. Скільки хімічних зв’язків між сусідніми атомами Карбону у молекулах гомологів метану?

Завдання  по актуалізації знань:

  1. Записати молекулярну, структурну і електронну формули етану?
  2. Яка масова частка Карбону і Гідрогену у молекулі етану?

ІУ. Вивчення нового матеріалу (розповідь, бесіда, демонстрування, індивідуальна та групова робота учнів).

1. (Повідомлення вчителя) Сьогодні ми з вами розпочинаємо вивчення двох нових органічних речовин: етилену і ацетилену. Наше завдання полягатиме у тому, щоб з’ясувати особливості будови молекул цих речовин (у порівнянні з відомою речовиною – етаном), їх фізичні властивості та основні способи добування.

Зверніть увагу на ці моделі молекул (демонстрування кулестержневих моделей молекул етану, етилену і ацетилену). Давайте знайдемо між ними відмінності. (учні висловлюють різні припущення, учитель їх корегує і узагальнює: різна кількість атомів Гідрогену у молекулах і хімічних зв’язків між атомами Карбону). Тепер ми можемо записати їх молекулярні, електронні і структурні формули (запис на дошці та в зошитах).

ЕТИЛЕН:

АЦЕТИЛЕН:

 

На основі цих записів ми можемо судити про особливості будови молекул етилену та ацетилену.

2. Вправа „Кошик знань”. Учні, слухаючи пояснення вчителя, виписують основні особливості будови молекул цих речовин у зошит.

(Пояснення вчителя про кратні зв’язки між атомами Карбону, особливості їх виникнення, терміни: подвійний і потрійний хімічний зв’язок, насичені і ненасичені вуглеводні)

3. (Пояснення вчителя) Етилен і ацетилен – це традиційні назви цих речовин. Крім того, існують інші назви: етен і етин – відповідно (за спеціальною номенклатурою ЮПАК), під якими їх описують у деякій літературі.

Фізичні властивості цих речовин досить подібні: це безбарвні гази, малорозчинні у воді, легші від повітря і майже без запаху. Через високу хімічну активність у вільному стані у природі не зустрічаються.

Основні способи добування:

  1. У промисловості етилен добувають з природного газу та шляхом переробки вуглеводнів, що містяться у нафті (термічне розщеплення молекул насичених вуглеводнів – крекінг, під час якого більша молекула розривається на дві менші).
  2. У лабораторії етилен добувають з етилового спирту при нагріванні і в присутності сульфатної кислоти (Малюнок 1.).
  3. У промисловості ацетилен добувають шляхом розкладу метану при високій температурі.
  4. У промисловості і лабораторії ацетилен добувають взаємодією кальцій карбіду з водою (Малюнок 2.).

 

Малюнок 1. Прилад для добування етилену.

 

 

Малюнок 2. Прилад для добування ацетилену.

 

4. Вправа „Експертиза” (робота в малих групах): Учні отримують картки із чотирма рівняннями реакцій добування етилену і ацетилену. Їх завдання: визначити до якого із вищенаведених способів добування належить кожне із рівнянь. Після обговорення, пояснення і аргументації реакції записуються у зошит.

Зразок картки:

5. Демонстрування лабораторних способів добування етилену та ацетилену.

(Для демонстрування способів добування перед уроком складаємо два прилади (для етилену і ацетилену) та готуємо необхідні реактиви:                 І). 1.Етиловий спирт – 1 мл, 2. Концентрована сульфатна кислота – 3 мл, 3. Вода – 5 мл, 4. Сухий спирт, або спиртівка.   ІІ). 1. Кальцій карбід – 10 г,         2. Вода – 20 мл.

В процесі добування спостерігаємо виділення бульбашок газу у пробірці з водою.)

На наступному уроці ми з вами спробуємо з’ясувати, які досліди можна провести з цими газами. А зараз підведемо коротенький підсумок нашої роботи.

У. Висновки і узагальнення:

(Гра «Так – Ні». Вчитель висловлює певні твердження з даної теми, а учні визначають яке вірне твердження, а яке ні.)

УІ. Домашнє завдання: 1.Опрацювати  §___ .

2. Зробити кулестержневі моделі етилену і ацетилену із підручних матеріалів (пластилін, пінопласт, кришки від пластикових пляшок…).

3. Задача: Яка масова частка Карбону і Гідрогену у молекулах етилену та ацетилену?

 

Категория: хімія 7< | Теги: Етилен, їх характеристика, ВУГЛЕВОДНІ, ацетилен
Просмотров: 297 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0