Інтегрований урок хімія + біологія по темі: "Білки — природні полімери" - Мои файлы - Каталог файлов - Школа
Среда, 07.12.2016, 14:31
Главная Регистрация RSS
Приветствую Вас, Гость
Освіта
Реклама
Статистика

Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
Яндекс.Метрика
...
...
Вход на сайт
Block title
Block title
Главная » Файлы » Мои файлы

Інтегрований урок хімія + біологія по темі: "Білки — природні полімери"
Весь материал в архиве.
Уважаемый посетитель сайта!
Чтобы скачать, Вам нужно кликнуть по рекламе.

10.02.2015, 09:08

Стаття віднесена до розділу: Викладання хімії, Викладання біології 
________________________________________
Оголошення 
Інтегрований урок (біологія, хімія).
Завдання уроку: дати поняття про білок – природні полімери. Пояснити будову макромолекул білка. Поглибити знання молекул речовини і їх функції, що вчаться про зв'язок будови, на прикладі білків.
Передбачувані результати навчання: 
учні повинні знати: склад білків, рівні організації білкової молекули, властивості і функції білків.
учні повинні уміти: проводити реакції, підтверджуючі властивості білків, якісні реакції на білки; уміти складати рівняння хімічних реакцій синтезу поліпептидного ланцюга (складати моделі); пояснювати функції білків в організмі.
Устаткування: таблиці “Будова білків”, “Склад білків”, “Функції білків”, “Розщеплювання білків в організмі”, “Амінокислоти”, фрагмент в/фильма “Структури білка”, зразки білків (яйце, м'ясо), реактиви (H2O2, C2H5OH, CuSO4, NAOH, HNO3, NaCl). Спиртівки, зразки шерсті.
Нові поняття: “протеїни”, “протеїди”, “денатурація”, “ренатурація”, “поліпептиди”.
Урок починається віршами С.Я.Надсона:
“Міняючи кожну мить свій образ прихотливый,
капризна, як дитя, і примарна, як дым,
кипит всюди життя в тривозі суетливой,
великое змішавши з нікчемним і смішним.”
Вчитель хімії: Що таке життя? Звідки вона взялася на Землі? Ці питання хвилюють людей завжди. Жодне природничонаукове явище не викликало такої гострої боротьби світоглядів, яка завжди супроводжувала проблема живого. А причина цієї боротьби – в самому об'єкті пізнання, його унікальності, неповторності і складності. Поступово було накопичено досить експериментального матеріалу, аби дати наступне визначення життя: “Життя є спосіб існування білкових тіл, істотним моментом якого є постійний обмін речовин з тією, що оточує їх зовнішньою природою, причому з припиненням цього обміну речовин припиняється і саме життя, що наводить до розкладання білка”. (Ф.Енгельс)
Сучасна наука представляє життя як переплетення складних хімічних процесів взаємодії білків між собою і іншими речовинами.
Що ж таке білок? Учні повинні розкрити таємницю речовин, лежачих в основі поняття “життя”, тобто повинні відповісти на питання “Що таке білок?”. (Для організації подальшої діяльності що вчаться вчитель знайомить їх з особливістю роботи в групах). Учні працюють у складі 6 груп з врахуванням психофізіологічних особливостей. 
Для самостійної роботи групам видані інструкції, пластилін, дріт, намиста. Встановлюється регламент роботи (10 хвилин). 
•    Прочитайте текст підручника хімії на стр.18–20;
•    Відповідайте на питання і обговорите в групі:
1.    Який атомарний склад білків? Які функціональні групи входять до складу білків?
2.    Яким чином відбувається з'єднання амінокислот в білкову молекулу? (Покажіть на прикладі 2-х амінокислот. Пластилін. Кольоровий папір).
3.    Яким чином утворюється первинна, вторинна, третинна структура білка? (Покажіть за допомогою намист).
4.    Чому білки називають природними полімерами? (Відмінність від крохмалю, целюлози).
5.    Складіть схему перетворення білків в організмі.
 
По закінченню роботи в групах демонструється відеофільм “Структури білка”. Проводиться обговорення питань. Виступає один учень від групи, останні мають право доповнювати, виправляти, ставити питання. Пропонується рейтингова система оцінки знань, умінь.
Повна відповідь – 3 бали. Відповідь з уточненнями, доповненнями – 2 бали, доповнення – 1 бал.
По закінченню обговорення питань учні формують загальний вивід по I етапу роботи:
Білки дуже всілякі, оскільки кожен з них характеризується послідовністю амінокислотних ланок: білки – це вища форма розвитку речовини, що самоорганизующаяся, в якій первинна структура визначає його біологічну активність; білки полифункциональны, це біополімери, поліпептиди. Білки розрізняються по складу амінокислот, числу амінокислотних залишків по порядку їх послідовності в білковому ланцюзі. Білки всіх організмів побудовані з одних і тих же амінокислот – це доказ єдності живого світу на Землі.
Вчитель біології: Білки – основна структурна частина будь-якого живого організму, а також невід'ємна частина їжі тварин і людини. При виключенні з раціону білкового компонента, не дивлячись на достатню калорійність їжі, в живих організмів спостерігаються патологічні явища: зупинка зростання, зміна складу крові і так далі З чим же пов'язано величезне значення білків для живих організмів?
З повідомленням “Функції білків в організмі” виступають учні: 
- каталітична функція
- захисна функція
- будівельна функція
- сигнальна функція
- енергетична
- транспортна
- рухова.
Вивід: пріоритетна роль білків в клітці пояснюється різноманіттям їх функцій. Тому вони є основою життя.
Учні складають короткий конспект по виступах.
Каталітична функція білків. Лабораторна робота. (Проводить вчитель біології). 
1.    Підлийте по 2 мл Н2О2 в пробірці з шматочками м'яса, картоплею (сирий, варений).
2.    Запишіть спостережувані вами явища в таблицю.
3.    Дайте пояснення вашим спостереженням.
Що брали?
    Що робили?
    Що спостерігали?
    Пояснення

1.    Живі клітини рослинної тканини
2.    Мертві клітки раст. тканини
3.    Живі клітини тваринної тканини
4.    Мертві клітини тваринної тканини5.         
     
     

Вивід: При вариві картоплі, м'яса сталася денатурація білка ферменту каталазы, руйнувалася 3-а структура білка і це привело в руйнуванню активного центру ферменту. Виділення кисню при дії Н2О2 на сиру картоплю і м'ясо свідчить про прояв каталітичної функції білка – ферменту каталазы.
2Н2О2 = 2Н2О + О2
Хімічні властивості білків (вчитель хімії).
1. Кольорові реакції на білок 
Досвід 1: Біуретова реакція (розпізнавання пептидних зв'язків).
До 2 мл розчину білка додайте 2 мл 10% розчину NAOH, а потім 2–3 краплі CuSO4. Спостерігайте зміну кольору.
Досвід 2: Ксантопротеїнова реакція (виявлення бензолових ядер в амінокислотних залишках). До 2 мл розчину білка додайте 0,5 мл конц. HNO3 і нагрівайте. Спостерігайте за реакцією.
2. Гідроліз білків – руйнування первинної структури. У лабораторії цей процес проводиться у присутності кислот і лугів при нагріванні. У організмі він проходит під дією ферментів. Див. Рісунок1.jpg
3. Денатурація білків. Безповоротна - повне руйнування просторової структури білка. Денатурація відбувається під дією солей важких металів, високої температури, випромінювання.
Оборотна денатурація - часткове руйнування просторової структури білка. Зворотний процес називається ренатурація.
Досвід 1. До розчину білка додайте розчин хлориду натрію. Поспостерігайте і проаналізуйте зміни.
Досвід 2. До розчину білка додайте концентрований розчин сульфату міді. Поспостерігайте і поясните зміни.
Досвід 3. До розчину білка додайте 96% розчин етанолу. Поясните зміни, що сталися.
4. Горіння білків. Учні підпалюють шерстяну нитку і роблять вивід.
Вчитель хімії: Денатурація наводить до порушення антигенної чутливості білка, а інколи і до повного блокування ряду імунологічних реакцій, до инактивации ферментів і порушення обміну речовин. Учені передбачають, що процеси старіння пов'язані з повільно протікаючою денатурацією. Реакція гідролізу білків наводить до утворення амінокислот, з яких в клітках організму утворюються білки, характерні для даного організму.
Для закріплення нових понять проводиться логічний брифінг. Кожна група отримує однакове число питань. Інші групи можуть виправляти (1 бал). Правильна відповідь – 2 бали.
Логічний брифінг: 
1.    Інші назви білка.
2.    Мономери білка.
3.    Групи атомів, обуславливающие амфотерные властивості білків.
4.    Зв'язок, що підтримує I структуру білків.
5.    Структура білка, що представляє спіраль.
6.    Повне руйнування просторових структур білків.
7.    Реакція, лежача в основі здобуття білків.
8.    Гормон підшлункової залози.
9.    Біологічні каталізатори.
10.    Хвороба, що викликається недоліком інсуліну в організмі.
11.    Зв'язки, що підтримують вторинну структуру білка? 
12.    Структура білка, що визначає біологічну активність білка. 
13.    Процес взаємодії білків з водою. 
14.    Структура білка, яка руйнується при нагріванні білка з водою. 
15.    Структура білка, яка підтримується ефірними і дисульфідними містками. 
Вивід: Отже, поняття “життя” і “білок” нерозривно зв'язані. Аби відповісти на питання “що таке життя?”, треба знати, що таке білок. Чим більше про білок ми дізнаємося, тим глибше проникаємо в поняття “життя”. Наскільки багатообразні білки, настільки складна, загадкова і багатолика життя. Підтвердженням служать слова Гете: “Я завжди говорив і не втомлююся повторювати, що світ би не міг існувати, якби був так просто влаштований”. 
Домашнє завдання: стор. 18-21 (хімія), §38, 39 (біологія)
Здійснити перехід: пропана пропенa пропанолу пропановая кислотаa аминопропановая кислотаa дипептид.

Категория: Мои файлы< | Теги: природні полімери, Біологія, інтегрований урок, білки, хімія
Просмотров: 284 | Загрузок: 0 | Рейтинг: 0.0/0